Löp....

Det där med att Thelma städade efter sig själv, det var en ren myt kan jag tala om för er! Nu är hon igång med sitt löp, och börjar närma sig höglöpet.

 

En sak som är otroligt tråkig under denna tid, är att Thelma inte får vara lös som hon brukar. Som tur är så löper hon ju inte speciellt länge!

 

Vi brukar ändå ha henne lös om vi ska slänga snöbollar och dylikt, förutom när hon kommer i höglöpet. Då är det ju tyvärr bara hormonerna som talar. Även om hon är otroligt lydig och aldrig skulle springa bort från oss annars, så är det inte vi som bestämmer då.

 

En annan sak, som jag stör mig så otroooooligt mycket på är NI med era hanhundar, som borde vara tokiga nu när alla tikar löper (känns det som). Ändå har ni dom lösa, hela tiden?

 

Under tiden vi har haft Thelma har det kommit fram otaligt många hundar, vars ägare inte haft speciellt bra pli på dem. Jag vill inte bli arg, eftersom jag själv vet hur jag skulle vilja bli bemött om Thelma råkade springa fram till någon.

 

Samma sak medans tikarna löper, släpper man hanhunden, eller tiken och kastar lite boll eller vad som helst, då är det okej för mig.

 

Men. När man har sin hanhund lös i dessa löptider, och hunden springer fram till oss, då blir jag inte lycklig.

 

När ägarna går lugnt och stillsamt och ska hämta hunden, är inte heller någonting som gör mig lycklig.

 

Jag stod och skrek att min hund löpte. Håller man en hund i koppel så är det inte speciellt lätt att få bort en annan hund, kan jag lova.

 

Som tur var så är ju inte Thelma i höglöpet ännu, så hon släppte ju inte till. Förklarar för ägaren att DET ÄR SÅHÄR ATT MIN HUND LÖPER. Varpå jag får ett svar:

 

"Jaahaaaa, jamen det förklarar ju saken. Ja det är ju jobbigt när tikarna löper, hanhundarna blir ju som tokiga då.."

 

Okej, lilla cleverhead. Jag tar min hund och vandrar iväg nu. Och vad händer? Efter 20 meter så släpper han hundfanet IGEN.

 

Och vad händer då? Jomen hunden vänder ju såklart! Som tur var så var vi nära vår port, så vi vandrande in.

 

 

Huuuuuur sjuk i huvudet får man vara? Blir inte alla hanhundar helt bäng när tikarna löper?

 

Kan ju lova att om Thelma får vara lös när hon är i höglöpet så kommer vi ha fullt av valpar här hemma inom en snar framtid.

 

- Men det vill inte jag ha. Och ännu mindre för att någon hanhund kommit fram för att ägarna vägrar förstå.

 

Längtar tills denna tid är över.

 

Nästa gång en hund kommer fram ska jag skrika att Thelma har skabb. Kanske är mer effektivt?


Kommentarer
Postat av: Cissi med ayla

Jag tycker detta ämne är en smaksak. Alla hundar reagerar inte på löp och alla tikar blir inte parningssugna när de höglöper. Jag har alltid ayla lös när hon löper och det funkar utmärkt hon har aldrig lämnat mig för en annan hund. Det går kontrollera hunden även under löpet oavsett kön. Det sitter i att ägaren är roligast.

2012-01-28 @ 17:23:58
Postat av: Annika

Helt rätt Bea!

2012-01-30 @ 13:25:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0